בטיחות לפני העיצוב – לבחור את המעקה שישמור על ילדכם

מעקות הם כלי בעל ערך אסתטי חשוב לעיצוב החלל – הם בולטים, הם גדולים והם ממוקמים בנקודות מרכזיות בחלל. לפיכך, ישנן אפשרויות עיצוב רבות למעקות אשר מאפשרות להתאים את המעקה למרחב בו הוא נמצא באופן הטוב ביותר. אך אין לשכוח את תפקידם הראשון של המעקות, הבטיחות. עם הרצון הרב ליצור מרחב אסתטי בעל אחידות עיצובית, כאשר ניגשים לבחור ולתכנן את מעקי הבית, יש לזכור שהבטיחות עומדת בראש ולבצע את שיקולי הבחירה בהתאם לצרכים הבטיחותיים שנדרשים מהמעקה.

מעקות – בטיחות בראש

מעקות הם אמצעי בטיחות בפני נפילות והוא נדרש על פי חוק במקרים רבים. הדרישה לשילוב מעקות בנקודות מסוכנות אינה התגבשה כך סתם, אלא היא נתמכת על ידי אינספור תאונות מצערות שממשיכות להדגיש את חשיבות המעקות עבור שלום בני הבית. מעקות לא תקינים – או גרוע מכך, היעדר מעקות – מהווים אחת מן הגורמים העיקריים להיפגעות מתאונות בקרב ילדים. בעקבות תאונות שכאלה, 180,000 ילדים פונים למיון מידי שנה, 25,000 מהם מתאשפזים ו-150 נהרגים.

מעקות זכוכית עם חיזוקי מנט 3
מעקות זכוכית

הכללים החשובים ליישום בהרכבת מעקות

כדי לשמור על ילדכם, יש להיצמד לתקני הבטיחות המחמירים של התקנת המעקות ולהמלצות המקצועיות למזעור הסיכויים לתאונה. באמצעות עקיבה אחר הקווים המנחים הללו, ניתן למנוע תאונות מצערות.

1. מיקום מעקות: מעקות צריכים להימצא בכל מקום בו יש הבדלי גובה של 60 ס"מ או יותר – באם מדובר במדרגות, במרפסות ועוד.

2. גובה המעקות: על פי התקן הישראלי, גובה המעקות אינו יכול לרדת מ-130 ס"מ. מעקה נמוך יותר עשוי להיות לעיתים מסוכן אף יותר מהיעדרות של מעקה, כאשר המעקה אינו יבלום נפילה אלא יעודד אותה.

3. מרווחים צרים: במעקה מסוג סורגים, יש דרישה למרווחים צרים בין סורג לסורג. מרווחים שכאלה יהיו צרים דיו כדי שלא יאפשרו מעבר של ילדים ביניהם אל צדו האחר של המעקה.

4. איסור קישוטים ובליטות: קישוטים ובליטות עשויים להיות תוספת דקורטיבית נחמדה עבור המעקה, אך הם עשויים לאפשר ואף לעודד טיפוס עבור ילדים. טיפוס על המעקה מהווה סכנה ויש למנוע זאת באמצעות מניעה מהילדים לטפס עליו.

5. מעקות שניתן לראות דרכם: מעקי סורגים או מעקות שקופים נדרשים עבור סביבת הילדים כך שיוכלו לראות דרכם. ילדים אשר אינם יכולים לראות מבעד למעקה רגילים לטפס עליו מתוך סקרנות וכך להעלות את הסיכוי לתאונה.

מעקה זכוכית מכופף במהלך מדרגות

ומה עם המדרגות?

אחת מהסביבות הטבעיות למעקות היא סביבת המדרגות, סביבה בעלת סכנות כשלעצמה ושגם היא צריכה לעמוד בתקנים כדי למנוע תאונות. באמצעות יישום של התקנים המחמירים וההמלצות הנוספות הנוגעות לתכנון המדרגות, בנוסף ליישום של אלה על המעקות, ניתן לייצר סביבת מחיה בטוחה ונעימה.

1. היעדר החלקה: המדרגות נדרשות להיות בעלות התנגדות ועם רמת החלקה נמוכה בלבד, כך בהתאם לתקן הישראלי ת"י 2279.

2. מהלך מדרגות: "מהלך" הוא אוסף של מדרגות רצופות. מהלך צריך לכלול לכל הפחות שלוש מדרגות, כך כדי למנוע פגיעה ברגליים מעלייה לא טבעית, ולכל היותר שמונה מדרגות, כך כדי למנוע נפילה ממושכת במקרה של תאונה.

3. מפלס ביניים בין מהלכים: בין המהלכים יש צורך במשטח ביניים אשר מכונה "פודסט" כדי להקל על מלאכת העלייה או הירידה. בנוסף, לאחר מפלס הביניים יש צורך בשינוי זווית המהלך הבא, כדי למנוע רצף לינארי שיאפשר נפילה ממושכת.

4. גובה אחיד: הגובה בין מדרגה אחת למשנתה יהיה קבוע בין כל המדרגות, כך כדי למנוע מפגיעה ברגליים כתוצאה מעלייה לא עקבית.

5. מאחז יד: בשני צידי המדרגות יש להתקין מאחזי יד בגובה 90 ס"מ, כדי שיוכל לשמש לסיוע בזמן העלייה וליציבות.

6. אף מדרגה קטום או מעוגל: במקום שבקצה המדרגה תהיה פינה חדה, אשר יכולה להוות סכנה גדולה במקרה של נפילה, יש דרישה לקצה קטום או מעוגל.

7. אפשרות לחיבור שער: יש צורך שהמדרגות יתוכננו כך שיתאפשר לחבר להן שער בראשן ובתחתיתן.

מעקות זכוכית מנטים על שדרת מתכת קונזולית

לצפייה במבחר עיצובים של מעקות מזכוכית חסינה לחצו כאן!

שערי בטיחות

כפי הנאמר, מדרגות זקוקות לאפשרות לחיבור שער בקצה העליון והתחתון שלהן גם יחד. שערים שכאלה מהווים מגננה בפני סכנות עבור ילדים, ומונעים מהם לעלות או לרדת במדרגות ללא פיקוח מצד ההורים. מבין סוגי השער השונים, ישנם שלושה הבולטים במיוחד:

1. שערים מבוססים חבקים: שערים אלה אינם מותקנים על המדרגות באופן ישיר, אלא מתחברים אל המעקה באמצעות חבקים אשר תופסים את המעקה.

2. שערים מבוססי ציר: שערים אלה דומים לחבקים, אך החבק אשר מחבר בינם לבין המעקה כולל ציר, והוא זה שמאפשר פתיחה וסגירה של השער. כך בניגוד לשערים מבוססים חבקים, אשר דורשים ציר אשר מותקן בהם באופן ייעודי.

3. שערים מבוססי לחץ: שערים אלה מותקנים באמצעות יצירת לחץ משני צדדי השער. באמצעות הלחץ שהם מפעילים על שני המעקות משני צדדי המעקה, או על המעקה מצד אחד ועל הקיר מהצד השני, הם מקובעים למקומם.

תחזוקה שוטפת ובדיקת בלאי

גם לאחר שעומדים בכל התקנים, מתכננים את המעקות כראוי, מתכננים את המדרגות כראוי ומתקינים את שערי הבטיחות, עוד יש צורך להקדיש תשומת לב ולוודא שאמצעי הבטיחות תקינים כל העת. יש לברר מה הם חומרי הגלם אשר מרכיבים את אמצעי הבטיחות ולבדוק כיצד כל אחד מהם עשוי להתבלות. מומלץ לקרוא כיצד ניתן לטפל בכל חומר ולשמור עליו עמיד לאורך זמן. במקרה של הופעת סימני בלאי, כמו סדקים, חריצים, קורוזיה ועוד, יש צורך לטפל בבעיה באופן מיידי.

בטיחות מעל הכל

הדרך הטובה ביותר לעמוד בכל התקנים המחמירים היא לעבוד עם בעל מקצוע מוסמך ומיומן אשר מכיר אותם לאשורם. אנשי מקצוע אמינים מכירים את כל התקנים ואת כל הדרישות ויודעים כיצד לתכנן את המעקות ואת המדרגות באופן הבטיחותי ביותר. בנוסף, אנשי מקצוע אמינים מכירים גם את חומרי הגלם איתם הם עובדים היטב ויוכלו להצביע על תכונותיהם ועל אופי התחזוקה שלהם. כך ניתן לסגל לעצמנו סביבת מחיה נוחה ובטוחה אשר תשמור על ילדינו.