בחירת מקלחונים לאמבטיה

 "ישראל מתייבשת" היא אחד הפרסומות היותר נזכרות, ובפרט הפך אותו לכזה מראה פניה המתקלפות עקב היובש של רננה רז. הסלוגן, כדרכם של סלוגנים, אמנם היה מופרז משהו וישראל עדיין רחוקה מלהתייבש מה גם שבינתיים החלו לפעול כמה וכמה מתקני התפלה חדשים, שהופכים את מי הים למים שניתן להשתמש בהם למטרות שונות בדרך יותר ויותר יעילה – אולם אין ספק שמים הם משאב יקר שכדאי לחסוך בו.

סיבה טובה נוספת לנסות לצמצם את השימוש במים היא מחירם, ובמיוחד בשנים האחרונות לאחר הקמת תאגידי המים העירוניים, מהלך שהוביל להתייקרות בלתי מבוטלת של משאב חיוני זה. אחת הדרכים לצמצם את השימוש במים וכמובן להפחית את חשבון המים היא מקלחונים לאמבטיה, וכדאי לשקול אותה.

כמה ליטרים נדרשים כדי למלא אמבטיה וכמה זורמים במקלחת?

סך צריכת המים בישראל הוא כ-2 מיליארד מ"ק בשנה. מתוך זה כ-40% מוקדשים לצריכה העירונית והביתית (עוד 48% מוקצים לחקלאות וה-12% הנותרים הם בשימוש התעשייה).מתוך צריכת המים הביתית כשליש מופנה לרחצה (ואגב, קרוב ל-40% מהמים שבהם אנחנו משתמשים בבתים זורמים במורד האסלה), כך שבסך הכל ניתן להבין כי אם נצליח לצמצם את כמות המים שמשמשת אותנו כדי להתנקות נזכה לחשבון מים פחות מנופח.

למקלחת כתחליף לאמבטיה פוטנציאל לחסוך לא מעט מים: כדי למלא אמבטיה נדרשים כ-130ליטר. מקלחת זריזה ואפקטיבית מחייבת אותנו להשתמש בכ-50 ליטר ואילו מקלחת מפנקת במיוחד של רבע שעה תוביל לבזבוז של 150 ליטר (ועדיין, רק קצת יותר מאמבטיה).

המסקנה: מקלחונים לאמבטיה מאפשרים לנו לחסוך לא מעט מים ועל כן גם כסף. מאחר שהמקלחונים בימינו הם גם יפים מאוד – כך למשל ניתן לבחור חיפוי זכוכית שהופך את המקלחון למרהיב עין במיוחד – הרי שמדובר ברווח כפול ומכופל.

מקלחון חזית לאמבטיה מזכוכית עם קבועי צד

 

איך לצמצם את צריכת המים במקלחת?

מקלחונים לאמבטיה וניצולם לטובת רחצה מאפשרים חיסכון במים אבל כדי להבטיח זאת כדאי לנקוט במספר צעדים פשוטים:

* ראשית, להגביל כמובן את משך המקלחת. למשל אפשר להציב במקלחון מכשיר לניגון מוזיקה (מוגן בפני מים, כמובן) ולהקפיד לסיים את המקלחת לאחר שחלפו שני שירים(סטנדרטיים ולא ארוכים מדי) – כך גם תהפכו את הרחצה למהנה יותר וגם לא תאריכו יתר על המידה את השהות במקלחת.

* בזמן שמסתבנים או חופפים אין סיבה שהמים יזרמו – סגרו את הברז בזמן זה, ותתפלאו לגלות כמה מים תחסכו במצטבר בחודש.

* כולנו מכירים את הזמן שחולף עד שהמים מגיעים לטמפרטורה האופטימלית מבחינתנו. המים שזורמים בפרק זמן זה יורדים לטמיון אלא אם כן תניחו גיגית או דלי מתחת לראש המקלחת,ואז תוכלו להשתמש בכל המים האלה להשקות עציצים, לשטוף את הבית, להדיח את האסלה וכו' – ולצמצם עוד יותר את חשבון המים.

עוד כדאי לדעת כי ייצור מקלחונים משתכלל כל העת וכך גם האביזרים הקשורים אליהם. דוגמה טובה לכך היא ראש מקלחת מהפכני בשם Nebia שמפתחיו הציגו אותו בקיץ 2015בקיקסטארטר וזכו להיענות מרשימה. ראש מקלחת זה הופך את הזרם הרגיל למעין ערפל מענג המורכב מאלפי טיפות – ולא רק משדרג את חווית הרחצה אלא גם חוסך, כך מסתבר,המון מים.

איך לבחור מקלחונים לאמבטיה?

על מנת שחדר הרחצה לא יהיה רק מקום שבו חוסכים מים אלא גם מקום שכיף להיכנס אליו וכזה המעניק חוויה מהנה כל אימת שהגיע הזמן להתקלח כדאי להשקיע מעט זמן ומחשבה בבחירת המקלחון ובאופן כללי בעיצוב המרחב החשוב – חיפוי זכוכית למקלחת הוא דרך מומלצת במיוחד לייפות את חדר הרחצה.