שימוש נכון בכלי עבודה – בטיחות ויעילות

עבור בעלי מקצוע מתחומים רבים ושונים, כלי העבודה הם החלק החשוב ביותר בעבודתם. כמעט כל בעל מקצוע שנבחר משתמש כיום באינספור כלי עבודה שונים, אשר בלעדיהם עבודתו תהיה קשה הרבה יותר ורווחית הרבה פחות, ובמקרים רבים אף בלתי ניתנת לביצוע. בכל תחום ותחום ניתן למצוא כיום מאות ואלפי כלי עבודה שונים, כל כלי והשימוש המסוים שלו.

אחד הדברים החשובים ביותר עבור כל בעל מקצוע באשר הוא, כמו גם עבור "חובבנים" (אנשים המבצעים עבודה מסוימת בה הם אינם ממוקצעים בה, דוגמת אדם המתקן את סתימה בצינור הביוב בביתו בכוחות עצמו..), הוא לעבוד בצורה נכונה, חכמה ובטוחה עם כלי העבודה השונים. בעלי מקצוע ורבים מאיתנו עושים שימוש בכלי עבודה בעלי כוח רב אשר עשויים להיות מסוכנים ביותר במידה ולא משתמשים בהם בצורה נכונה ובטוחה. החל ממסור כזה או אחר, דרך מקדחה או מברגה ועד לכלים "תמימים" לכאורה דוגמת סולם – כלי עבודה שונים עלולים לגרום לנו נזק של ממש במידה ולא נשתמש בהם כראוי.

שימוש נכון בכלי עבודה מציל חיים

לא חסרים מקרים בהם בעלי מקצוע ואנשים אשר ביצעו עבודה מסוימת נפצעו ואף נהרגו כתוצאה משימוש בלתי נכון ומבוקר בכלי העבודה שברשותם. כאמור, מסור, מקדחה ואינספור כלי עבודה בסיסיים אחרים עשויים להפוך לכלי נשק קטלניים כאשר עושים בהם שימוש לא נכון. כאשר מדובר בכלי עבודה חדים ומשוננים דוגמת מסורים או סכינים שונות רובנו מודעים לסכנה ונוקטים במשנה זהירות, אך בפועל גם כלי עבודה אשר נראים במבט ראשון כאילו אין בהם שום פוטנציאל לנזק, עלולים להפוך למסוכנים וקטלניים בידיים הלא נכונות. לדוגמה – כאשר אנחנו מטפסים על סולם גבוה על מנת לתקן משהו בגג או בתקרה, במידה ולא נייצב אותו בבטחה ונדאג לשמור על שיווי משקל בעת העבודה עליו, נוכל בקלות ליפול ולהיפצע. אותו הדבר נכון גם עבור אינספור כלי עבודה נוספים, אשר רק שימוש זהיר ומודע בהם יחסוך מאיתנו פציעות בלתי נעימות בעליל.

לכן, עלינו להקפיד שבעתיים בעת עבודה עם כלים אשר עלולים להיות מסוכנים, אך לא להמעיט מערכו של אף כלי – למרבית כלי העבודה הפוטנציאל להפוך למסוכנים בעת שימוש לא נכון וזהיר.

שימוש נכון בכלי עבודה – גם למען היעילות

בעוד שימוש נכון בכלי עבודה הוא הכרחי על מנת לשמור על בטיחות ולהימנע מתאונות מצערות, שימוש נכון ומחושב בכלי העבודה חשוב כמובן גם ליעילות העבודה שלנו. כלי עבודה כיום בנויים על סמך ידע וניסיון אשר נצברו במשך עשרות, מאות ולעיתים אלפי שנים. כלים אלו בנויים בצורה מדויקת ומחושבת, כך שיבצעו עבודה מסוימת בצורה הטובה והיעילה ביותר. כאשר אנחנו לא יודעים כיצד להשתמש בהם בצורה נכונה, אנחנו מאבדים מאפקטיביות העבודה שלנו. בעבודות ארוכות ורחבות היקף, כל ירידה קטנה ביעילות העבודה שלנו תביא לעיכובים משמעותיים ובלתי נחוצים.

לסיכום, שימוש נכון בכלי עבודה הוא דבר חשוב במיוחד לא רק מנקודת המבט הבטיחותית, אלא גם מבחינת רמת היעילות ואיכות העבודה שנבצע. לכן, בבואנו לעבודה כזו או אחרת, כדאי מאוד שניקח צעד אחורה ונשב ללמוד את הכלים עימם אנו עובדים ואת צורת העבודה הנכונה, לפני שהתחלנו בכלל לעבוד.