זכוכית במכונת כביסה וכיריים

החוזק והעמידות של הזכוכית הופכים אותה לחומר גלם נפוץ במיוחד, וגם במכונות כביסה ובכיריים משולבים חלקים העשויים מהתרכובת הכימית הייחודית המבוססת על צורן דו חמצני (סיליקה). בפרט היא משמשת לדלתות של מכונות הכביסה ולמשטחים של כיריים מתקדמות ואסתטיות להפליא.

דלתות מכונות כביסה

מכונת כביסה מורכבת מתוף פנימי, העשוי לרוב נירוסטה ושבתוכו מושמת הכביסה, תוף חיצוני שנועד למנוע נזילת מים, צנרת שדרכה מגיעים המים הנחוצים לניקיון הכביסה, מסנן שמגן על המשאבה מפני לכלוכים וחפצים שנשכחו בבגדים ועלולים לסתום אותה או לפגוע בה, מגירות לחומרי הניקוי (סבון ומרכך), מנוע שמאפשר את הפעולות השונות של המכונה, לוח בקרה שמקנה למשתמשים את היכולת לבחור מבין תוכניות שונות ולעקוב אחר פעולת המכונה, ודלת שחייבת להיות מצוידת במנגנון נעילה, שכן פתיחתה תוך כדי פעולה עלולה להוביל להצפה או אף לכוויות (שכן המים בתוך מכונת כביסה מגיעים לטמפרטורות גבוהות).

בדגמים המגיעים עם פתח קדמי מותקן בדלת חלון שקוף. דגמי מכונת כביסה עם פתח עליון אינם מצוידים בחלון, כך שמן הסתם הוא אינו הכרחי וממילא לרובנו אין צורך להתבונן בנעשה בתוך המכונה, בין אם כשהיא פועלת ובין אם לאו, אולם אם כבר יש חלון זכוכית חשוב שהיא תהיה עבה במיוחד על מנת לעמוד בחום הגבוה שמתפתח במהלך פעילות המכונה. כדאי להיות זהירים בעת פתיחת הדלת וסגירתה על מנת למנוע את התנפצות החלון – החלפתו עלולה לעלות לנו ביוקר.

כיריים זכוכית

בעבר כיריים היו מבוססות על פלטת נירוסטה או אמייל, חומרים נפוצים מאוד בזכות עמידותם ונוחות השימוש בהם. בימינו, עם התעוררות המודעות לחשיבות העיצוב של ציוד המטבח והרצון ליהנות ממטבח אסתטי בעל מראה מודרני ומתקדם, ניתן למצוא יותר ויותר כיריים המתהדרות במשטח זכוכית – בעיקר כאלה הפועלות באמצעות חשמל אולם ישנם גם דגמים לא מעטים של כיריים (לדוגמא כיריים מדגם סאוטר) גז שמצוידים במראה הבוהק והמרשים.

חשוב לדעת שמשטחים אלה הם לא רק יפים יותר, אלא גם מתנקים טוב יותר ומבטיחים פיזור חום מוצלח יותר כך שחוויית הבישול והטיגון משתדרגת בכמה וכמה אספקטים – אם כי רצוי לזכור שהאמייל והנירוסטה עמידים יותר לחבטות רבות עוצמה והסיכון כי ייסדקו או יתנפצו קטן יותר.

ישנם שני סוגי משטחי זכוכית – קרמית וקריסטלית: זכוכית קרמית שונה מאחותה ה"רגילה" בכך שהיא מכילה גם גבישים ולא רק מולקולות לא מסודרות, כשהחלק הגבישי מהווה בין 30 ל- 70 אחוז מהמשטח ובין כל גביש לגביש ישנם אזורים אמורפיים. הייצור מתבצע באמצעות חימום תרכובת רגילה, קירורה וחימומה מחדש ובמקביל הוספת חומרים המאפשרים נוקלאציה (היווצרות המבנה הגבישי). הגרסה הקריסטלית היא למעשה בדולח, חומר שמוזכר כבר בפרק ב' של ספר בראשית, וליתר דיוק בדולח שבסיסו עופרת.

המשטח חייב להיות עבה במיוחד על מנת להקנות לכיריים איכות גבוהה במיוחד. פרמטרים נוספים אותם יש לבחון בעת רכישת כיריים הם מספר המבערים ותפוקתם המקסימלית (הסטנדרט הוא 4 אולם בימינו ישנם גם דגמים רבים בעלי 5 ואף 6 מבערים, שכל אחד מהם מתאים לגודל שונה של סירים ומחבתות ונועד לסוג אחר של בישול או טיגון. כדאי שהמבער הגדול ביותר יגיע לעד 2,250 וואט ואם ישנו מבער ווק או טורבו בעל תפוקה של 2,800-3,000 וואט – מה טוב), נוחות השימוש, הימצאותו של חיישן בטיחות שעוצר מיידית את זרימת הגז ברגע שכבתה הלהבה מכל סיבה שהיא (זהו מרכיב הכרחי לפי התקן בארץ), המחיר, משך האחריות ומה היא כוללת וכמובן את המידות של הכיריים כך שיתאימו למטבח שלכם.