שבירו זכוכיות בע"מ – דוגמא לעסק משפחתי במיטבו

במדינת ישראל פועלים עסקים משפחתיים רבים, חלקם מתמודדים עם קשיים רבים ואחרים נהנים ומשגשוג ונחת הן במישור העסקי והן במישור האישי – שבירו היא אחת הדוגמאות היותר טובות כשמדברים על עסק משפחתי במלוא מובן המילה שזוכה להצלחה מרשימה.

תחילת הדרך

חברת שבירו הוקמה – כפי שניתן ללמוד משמה המלא, "שבירו זכוכיות בע"מ 55" – בשנת 1955 על ידי רחמים שבירו.

הידע הנרחב של רחמים בכל הקשור לזכוכית, ייצור זכוכית ומוצרים שונים המבוססים על חומר רב תועלת זה (למשל מקלחונים, מעקות, מראות ועוד) כמו גם המסירות המרשימה שלו לעבודה והדאגה לשביעות הרצון של כל לקוח ולקוח הפכו עד מהרה את החברה הצעירה לשם דבר בתחום הזכוכית בארץ ישראל של אז, שהחלה להתפתח ולהיבנות, ובאופן טבעי הביקוש למוצרי זכוכית או חיפוי זכוכית הלך וגבר עם השנים – ו"שבירו" הלכה והתרחבה.

קפיצת הדרך

בשני העשורים האחרונים של המאה ה- 20 החל רחמים לפנות בהדרגה את כיסא המנהל לטובת בנו עופר – תהליך שמתרחש במקרים רבים בעסק משפחתי, אם כי כדאי לדעת שלעיתים חילופי הדורות בצמרת מטלטלים את החברה המשפחתית ואף מובילים לפירוקה ולמריבות משפחתיות (עקב ריבים על סמכויות או על מי ינהל וכו').

במקרה של שבירו, התהליך היה חלק וטבעי, גם הודות לכך שעופר שבירו כבר היה בשר מבשרה של החברה, והוכיח כי הוא לא רק "הבן של" אלא איש מקצוע מעולה בפני עצמו, וגם בזכות היכולת שלו לחלק את סמכויות ואת תחומי האחריות בין מנהליו .

עופר ניחן באותה חריצות ובאותה מסירות שאפיינו את אביו לאורך כל השנים, ובנוסף הוא הביא לחברה שיטות ניהול, ייצור ושיווק מתקדמות – שהובילו את "שבירו" לקפיצת דרך משמעותית והובילו אותה אל המאה ה- 21 כשם דבר בתחום הזכוכית בארץ.

חזון ממשיך

חלק בלתי נפרד מכל ייעוץ לעסק משפחתי הוא יצירת חזון  וקביעת יעדים, הן עבור העסק והמשפחה. במקרה של שבירו, עסק משפחתי כאמור מזה עשרות שנים, הדבר היה קל למדי, שכן החזון של כל בני המשפחה דומה: ייצור וייבוא מוצרים איכותיים במיוחד בתחום הזכוכית והבטחת שירות לקוחות לא פחות ממעולה, כך שלכל מי שקונה בשבירו תובטח שביעות רצון מלאה – וזאת על מנת שהחברה תמשיך לצמוח ולשגשג.

מרכיב נוסף בהצלחתה של "שבירו" הוא איכות כוח האדם העובד בה, וגם על כך ישנו קונצנזוס רחב בין כל בני המשפחה כי השקעה בצוות העובדים היא ההשקעה המשתלמת ביותר שיש. בהתאם זוכים עובדי "שבירו" להכשרות מקצועיות רבות וכן לפעילויות גיבוש וימי כיף, על מנת שירגישו כי כולם משפחה אחת גדולה